Saturday, April 24, 2010

perosak bahasa

penyalah gunaan perkataan dlm SMS...
ehhmm... aku xsuka btul la dgn mn2 manusia yg suka sgt2 memendekkan perkataan dlm SMS yg pendek terlampau or yg suka menambah huruf dlm satu2 perkataan smpai nk pronouns pn xtau nk bunyi apa n mcmn... awat la jd mcm tu... merosakkan bahasa btul la... sbg contoh :-
  • pun - pown
  • orang - owang
  • ape@ pe - pew
  • aku - aqu
  • tu - tue
  • je - jew
  • sory - sowy

byk lg la... ntah pape... bg aku, pendekkan perkataan xslh sbb nk krgkan space SMS tu tp jgn melampau2 dh la... klu nk tgk ntau cth yg byk g, rajin2 kan diri anda tgk 8tv or tv9 bila ada chatroom yg tv swasta tu sediakan time tertentu... aku kategori suka la gak tgk tp bkn sbb nk amk tau suma apa yg org lain taip tp just nk tgk perosak2 bahasa yg ada lani... aku cukup sokong sorg pencinta bahasa yg menegur direct to perosak2 bahasa ni... dia pny nickname aku slalu tgk n kerap gak chat kt situ tp xpenah g rsnya dia jd ahli perosak bahasa... ehhmmm... apa la nk jd agknya... aku perasan yg bdk2 skool plg ramai yg bt mcmtu... xtau la cikgu cikgi mn yg ajr depa... sian btula la... ehmmm

2 comments:

PCL said...

salam kenal..,
selalunya kita suka ikut apa org buat tanpa memikirkan apa inplikasinya, memudah utk meyenagkan bukan meringkas utk menyusahkan...kalu dlm sms nak ringkas ok jugaklah sebab paparan scren kecik dan kena caj, tp dlm web tak yah la taip cam nak htr sms pulak.

Mrs. Shamsul said...

btul tu pakciklie... mcm yg sy kata dlm post sy, sy xksh klu nk memendekkan sebarang perkataan tp biarla berpada, jgn la smpai nk pronouns pn ssh... mcm makin menjadi2 lak lani...